Knelpunten en kansen
Knelpunten en kansen
We willen een zicht krijgen op hoe verplaatsingen binnen Boseind beter, veiliger en aangenamer kunnen. In de eerste plaats voor actieve weggebruikers zoals voetgangers en fietsers.
Hoe kijk jij naar het verkeer binnen Boseind? Wat kan er, volgens jou, anders? Op welke plekken zie je knelpunten? Hoe kunnen we de verplaatsingen samen beter organiseren?
Deze bijdragen werden reeds ingediend
Knelpunten en kansen
Sluipverkeer in Kolonies.
Er is sluipverkeer tussen Boseind en St.-Huibrechts-Lille in Kolonies.
Knelpunten en kansen
Wateroverlast.
Na hevige regenval blijft er water op de parking aan de tennis staan.
Knelpunten en kansen
Verkeersdrukte Sint-Antoniusweg.
Sinds er op de Hamonterweg een snelheidsbeperking geldt van 50 km/u is het beduidend drukker op de SInt-Antoniusweg (door autoverkeer richting St.-Huibrechts-Lille).
Knelpunten en kansen
Slechte zichtbaarheid binnenbocht Kolonies x Sint Antoniusweg
Bij het oprijden van de Sint-Antoniusweg vanuit Kolonies heeft men een beperkt zicht op het aankomend verkeer in de binnenbocht. Bovendien nodigt de Sint-Antoniusweg uit tot (te) snel rijden.
Knelpunten en kansen
Zichtbaarheid trage weg x Molenstraat
Auto’s op de Molenstraat hebben geen zicht op de trage weg die de Klaproosstraat met de Molenstraat verbindt.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijk voorrang van rechts regeling.
Op vele plaatsen in Boseind is de voorrang van rechts regeling verwarrend (en soms gevaarlijk). Misschien kan overwogen worden om op deze plaatsen een andere voorrangstegeling in te voeren?
Knelpunten en kansen
Moeilijk leesbaar kruispunt.
De Molenstraat zou de doorgaande weg moeten zijn waar de Lepelstraat als zijstraat op aantakt. Maar zo is het kruispunt niet ingericht. De Lepelstraat maakt nu deel uit van de hoofdbeweging, wat niet logisch is.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijke bocht.
De bocht in de Nachtegaalstraat ter hoogte van de kerk is gevaarlijk voor fietsende kinderen. De wegas markeren met een doorlopende volle lijn (of een licht verhoogde middenberm) kan deze bocht veiliger maken.
Knelpunten en kansen
Drukte in de schoolomgeving.
De Stationsstraat is erg druk aan het begin en einde van de schooldag. Er wordt voorgesteld om de Stationsstraat op deze momenten autoluw te maken en het autoverkeer om te leiden via de Haspershovenstraat.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijke oversteekplaats.
Het kruispunt Sint-Antoniusweg x Molenstraat is gevaarlijk voor fietsers om over te steken.
Knelpunten en kansen
Sluikverkeer Bloesemstraat
Sluikverkeer Bloesemstraat Papaverstraat via Distelstraat of Oogstraat naar Molenstraat en zo naar Heerstraat.
De laatste tijd hebben we meer en meer last van sluikverkeer in onze wijk. Vooral bij slecht weer of bij werken in St Huibrechtslille (brug) of aan de Hamonterweg wordt de St Antoniusweg extra belast.
Komende van St Huibrechtslille is de aansluiting op de Heerstraat een oorzaak van veel problemen (files).
Hierdoor ontstaat er sluipverkeer door de Bloesemstraat Papaverstraat en dan via de Distelstraat of Oogstraat naar Molenstraat en zo naar Heerstraat.
Knelpunten en kansen
Signalisatie kruispunt verbeteren.
Beter aangeven voor fietsers in de Zandstraat dat ze hier een weg kruisen.
Knelpunten en kansen
Moeilijk oriënteren omgeving Klaproosstraat en Halmstraat
In de omgeving van de Klaproosstraat en Halmstraat zijn er veel doodlopende straten waardoor het moeilijk is om je te oriënteren.
Knelpunten en kansen
Snelheid Lepelstraat
In de Lepelstraat wordt heel vaak veel te snel gereden, vooral na de schooluren maar ook tijdens. Voorrang van rechts wordt zeer vaak genegeerd (toch zeker op het punt met de Biezenweg). Oplossing zouden misschien verkeersdrempels kunnen zijn. Ouders parkeren in de bermen en op het voetpad.
Knelpunten en kansen
Verkeer Skiffel.
Ik ben het eens met een eerdere uitspraak, dat het best bussen, vrachtwagens zwaar vervoer zouden geweerd worden in de straat.
Zwaar vervoer weren in de straat. Wij wonen nogal kort tegen de straat, als er een bus of vrachtwagen voorbij rijd, dendert het in huis. Er wordt hard gereden in de straat, terwijl het zone 50 is. Geregeld snelheidscontrole zou heel goed zijn. Of een digitaal bord plaatsen dat de snelheid aangeeft. Een oplossing zou ook kunnen zijn, enkele verkeersremmers plaatsen.
Er wordt ook geregeld geparkeerd op straat zodat er geregeld file is in de straat, van boseind tot aan de spoorwegovergang.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijk kruispunt spooroverweg Skiffel
Het kruispunt ter hoogte van de spooroverweg Skiffel x Stationsstraat x stationsparking wordt als gevaarlijk ervaren. De verkeerslichten zijn slecht zichtbaar en worden vaak (on)bewust genegeerd. Bij gesloten overweg zijn er conflicten tussen het doorgaand verkeer en het wachtend verkeer op de Stationsstraat/Sellekaertstraat. Aan het begin en eind van de schooldag is het er erg druk. Er wordt voorgesteld om de overweg te verbreden om fietsers veiliger te laten oversteken.
Knelpunten en kansen
Slechte staat fietspad Boseind
Het fietspad in Boseind voldoet niet aan de huidige standaard.
Knelpunten en kansen
Aanleggen van voetpaden en behouden van de dubbele rijrichting.
Zowel de auto als voetgangers zijn belangrijk. Daarom behouden van de dubbele rijrichting én aanleggen van voetpaden voor jong en oud (tussen de Bloemenwijk en de Boseindstraat).
Knelpunten en kansen
Gevaarlijke fietsoversteek over Herent tussen De Roosen en Bemvaartstraat
De Roosen en Bemvaartstraat liggen niet haaks tegenover mekaar. Dit in combinatie met de bocht in Herent en de snelheid van het verkeer maken het gevaarlijk om hier als fietser over te steken. Fietsers nemen de kortste oversteekroute (wat niet altijd conform de regels is), wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Knelpunten en kansen
Te hoge verkeersdrempel.
De verkeersdrempel in de Roosendijk ter hoogte van de scouts is nodig, omdat hier te hard gereden wordt. Maar deze drempel is te hoog, waardoor de auto's over het voetpad rijden.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijke fietsoversteekplaats fietssnelweg x Bemvaartstraat
De fietsoversteek van de fietssnelweg met de Bemvaartstraat wordt als gevaarlijk ervaren. Momenteel wordt dit knelpunt heringericht.
Knelpunten en kansen
Verleggen fietssnelweg.
De fietssnelweg (F74) komende van Overpelt aan dezelfde kant van het spoor houden tot aan de Saxbylaan en pas daar onder het spoor door leiden.
Knelpunten en kansen
Achterstallig onderhoud paden.
De groene bermen langs de paden tussen de Sint-Antoniusweg en Aangelag worden niet vaak genoeg gemaaid.
Knelpunten en kansen
Fietspad Roosendijk.
De Roosendijk is veiliger mét een fietspad.