Knelpunten en kansen
Knelpunten en kansen
We willen een zicht krijgen op hoe verplaatsingen binnen Boseind beter, veiliger en aangenamer kunnen. In de eerste plaats voor actieve weggebruikers zoals voetgangers en fietsers.
Hoe kijk jij naar het verkeer binnen Boseind? Wat kan er, volgens jou, anders? Op welke plekken zie je knelpunten? Hoe kunnen we de verplaatsingen samen beter organiseren?
Deze bijdragen werden reeds ingediend
Knelpunten en kansen
Slechte zichtbaarheid trage weg langs school
Vanop de Haagdoornstraat heb je een slecht zicht op de trage weg langs de school, zeker als hier kinderen wandelen of fietsen.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijke parkeersituatie achterkant school
De Hulststraat wordt bij begin en einde van de school gebruikt door ouders die hun kinderen komen brengen of ophalen. De Hulststraat is een doodlopende straat, waardoor auto’s moeten keren in deze smalle straat. Dit zorgt voor conflicten met de schoolfietsers.
Knelpunten en kansen
Ontharden Kerkplein Boseind.
Rond de kerk van Boseind ligt (te) veel verharding. Kan het plein geen groenere invulling krijgen, bijvoorbeeld met een wadi, een parkje of een speeltuintje dat zichtbaar is vanuit de Kentings? Houd er wel rekening mee dat er nog voldoende parking behouden blijft, dat er nog evenmenten georganiseerd kunnen worden en dat er een waterput onder de grond steekt!
Knelpunten en kansen
Verleggen fietssnelweg.
De fietssnelweg (F74) komende van Overpelt aan dezelfde kant van het spoor houden tot aan de Saxbylaan en pas daar onder het spoor door leiden.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijke fietsoversteek Heerstraat naast spoorbrug
De fietsoversteek naast de spoorbrug wordt als onveilig ervaren door de slechte zichtbaarheid op het aankomend verkeer en omgekeerd. Om zich te begeven naar het veiligere (lichtengeregelde) kruispunt aan de Boseindstraat, rijden de fietsen hier een stukje in tegenrichting (zie foto).
Knelpunten en kansen
Fietspad Sint-Antoniusweg
Het fietspad in de Sint-Antonius voldoet niet aan de huidige standaard. Bovendien nodigt deze baan uit tot (te) snel rijden, waardoor het onveiligheidsgevoel voor de fietser toeneemt.
Knelpunten en kansen
Plein ontharden.
Het pleintje in de Eikenlaan ontharden + ruimte voorzien voor waterbuffering.
Knelpunten en kansen
Herinrichting Molenbroekstraat.
De Molenbroekstraat wordt vaak gebruikt door schoolgaande jeugd. Kan de straat heringericht worden om het fietsen aangenamer en veiliger te maken, bijvoorbeeld door het invoeren van éénrichtingsverkeer, te ontharden, laanbomen te voorzien,...?
Knelpunten en kansen
Bemvaartstraat gevaarlijk voor fietsers.
In de Bemvaartstraat tussen Herent en de Bemvaartse Molen is er te weinig plaats voor fietsers.
Knelpunten en kansen
Bermparkeren in de Nachtegaalstraat
Op piekmomenten (vb toernooien) gebruiken bezoekers van Esperanza de bermen van de Nachtegaalstraat als parking. Dit levert conflicten op tussen zoekverkeer, manoeuvrerende wagens, fietsverkeer en doorgaand verkeer.
Knelpunten en kansen
Moeilijk herkenbare doorgang voor zacht verkeer.
Voorzet is niet herkenbaar als een doorgang voor zacht verkeer naar de sportcluster. Dit kan opgelost worden door een bord te plaatsen en door maatregelen te nemen om de oversteek beter aan te duiden en te beveiligen.
Knelpunten en kansen
Zichtbaarheid trage weg x Molenstraat
Auto’s op de Molenstraat hebben geen zicht op de trage weg die de Klaproosstraat met de Molenstraat verbindt.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijk fietspad.
Door de haakse bochten in het fietspad moeten fietsers hier vaak hard in de remmen (wanneer ze afgeleid zijn door de activiteiten op het BMX-veld).
Knelpunten en kansen
Te hoge verkeersdrempel.
De verkeersdrempel in de Roosendijk ter hoogte van de scouts is nodig, omdat hier te hard gereden wordt. Maar deze drempel is te hoog, waardoor de auto's over het voetpad rijden.
Knelpunten en kansen
Drukte in de Schoolomgeving.
Bij het begin en einde van de schooldag is er teveel autoverkeer in de schoolomgeving. Dit is vooral voor fietsers en voetgangers soms gevaarlijk. Er worden verschillende voorstellen gedaan om de situatie te verbeteren zoals het invoeren van een parkeerverbod in de onmiddellijke omgeving van de schoolpoorten, het invoeren van fietstraten of schoolstraten, de zone 30 uitbreiden.
Knelpunten en kansen
Abrupt einde fietspad.
Het dubbel fietspad in de Zandstraat stopt abrupt, wat gevaarlijk is voor fietsers.
Knelpunten en kansen
Moeilijk leesbaar kruispunt.
De Molenstraat zou de doorgaande weg moeten zijn waar de Lepelstraat als zijstraat op aantakt. Maar zo is het kruispunt niet ingericht. De Lepelstraat maakt nu deel uit van de hoofdbeweging, wat niet logisch is.
Knelpunten en kansen
Slechte zichtbaarheid thv de molen
In de Bemvaartstraat is er een smal brugje (beurtelings verkeer) ter hoogte van de molen. Door het bochtig tracé en het hoogeverschil (de brug ligt hoger) is het zicht op het aankomend verkeer hier slecht. Er wordt voorgesteld om de brug te verbreden.
Knelpunten en kansen
Bomen boven riolering.
In de Distelstraat staan er bomen boven op de riolering, wat problemen geeft.
Knelpunten en kansen
Onveilig fietsen in Heerstraat
Fietsers ontwijken de drukke Heerstraat. Het ontbreken van fietspaden in combinatie met het vele doorgaande (vracht)verkeer geeft een onveilig gevoel.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijk kruispunt.
Aan het einde van de schooldag steken hier veel kinderen over (fietsers en voetgangers) maar passeren hier ook veel wagens. De menging van deze verschillende weggebruikers en het feit dat hier 4 zebrapaden op korte afstand van elkaar liggen, maken dit kruispunt onoverzichtelijk. Slechts één van de vier zebrapaden wordt bewaakt door een opzichter.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijke parkeersituatie
Ouders die de kinderen komen ophalen, parkeren in de bermen waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.