Knelpunten en kansen
Knelpunten en kansen
We willen een zicht krijgen op hoe verplaatsingen binnen Boseind beter, veiliger en aangenamer kunnen. In de eerste plaats voor actieve weggebruikers zoals voetgangers en fietsers.
Hoe kijk jij naar het verkeer binnen Boseind? Wat kan er, volgens jou, anders? Op welke plekken zie je knelpunten? Hoe kunnen we de verplaatsingen samen beter organiseren?
Deze bijdragen werden reeds ingediend
Knelpunten en kansen
Oogstraat is te smal voor het huidige verkeer
De Oogstraat wordt vandaag in twee richtingen gebruikt, voornamelijk voor de ontsluiting van de ondergrondse parking van het nieuwe appartementsgebouw (zie foto). Eigenlijk is de weg hier te smal voor.
Kan de weg halverwege afgesloten worden voor autoverkeer?
Knelpunten en kansen
Sluipverkeer Lepelstraat - Molenstraat.
De Lepelstraat en de Molenstraat worden gebruikt als route voor doorgaand autoverkeer tussen Boseind en St.-Huibrechts-Lille.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijk kruispunt.
Aan het einde van de schooldag steken hier veel kinderen over (fietsers en voetgangers) maar passeren hier ook veel wagens. De menging van deze verschillende weggebruikers en het feit dat hier 4 zebrapaden op korte afstand van elkaar liggen, maken dit kruispunt onoverzichtelijk. Slechts één van de vier zebrapaden wordt bewaakt door een opzichter.
Knelpunten en kansen
Te weinig parking.
Deze parking langs de Haagdoornstraat wordt gebruikt door leerkrachten van de school en ouders die hun kinderen naar de kinderopvang brengen. De parking is te klein voor dit dubbel gebruik.
Knelpunten en kansen
Moeilijk herkenbare doorgang voor zacht verkeer.
Voorzet is niet herkenbaar als een doorgang voor zacht verkeer naar de sportcluster. Dit kan opgelost worden door een bord te plaatsen en door maatregelen te nemen om de oversteek beter aan te duiden en te beveiligen.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijke fietsoversteekplaats fietssnelweg x Bemvaartstraat
De fietsoversteek van de fietssnelweg met de Bemvaartstraat wordt als gevaarlijk ervaren. Momenteel wordt dit knelpunt heringericht.
Knelpunten en kansen
Bemvaartstraat gevaarlijk voor fietsers.
In de Bemvaartstraat tussen Herent en de Bemvaartse Molen is er te weinig plaats voor fietsers.
Knelpunten en kansen
Drukte in de Schoolomgeving.
Bij het begin en einde van de schooldag is er teveel autoverkeer in de schoolomgeving. Dit is vooral voor fietsers en voetgangers soms gevaarlijk. Er worden verschillende voorstellen gedaan om de situatie te verbeteren zoals het invoeren van een parkeerverbod in de onmiddellijke omgeving van de schoolpoorten, het invoeren van fietstraten of schoolstraten, de zone 30 uitbreiden.
Knelpunten en kansen
Bijkomend verharding voorzien.
De ondergrond rond de brievenbussen is vaak modderig. Kan hier bijkomende verharding voorzien worden?
Knelpunten en kansen
Signalisatie kruispunt verbeteren.
Beter aangeven voor fietsers in de Zandstraat dat ze hier een weg kruisen.
Knelpunten en kansen
Fietserstunnel tussen Boseind en Stationsstraat.
Een comfortabele fietserstunnel onder het spoor zou een veiligere verbinding kunnen zijn tussen de wijk Boseind en de Stationsstraat.
Knelpunten en kansen

Snelheid Nachtegaalstraat
Er wordt te snel gereden in de Nachtegaalstraat.
Knelpunten en kansen
Wateroverlast.
Na hevige regenval blijft er water op de parking aan de tennis staan.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijk fietspad.
Door de haakse bochten in het fietspad moeten fietsers hier vaak hard in de remmen (wanneer ze afgeleid zijn door de activiteiten op het BMX-veld).
Knelpunten en kansen
Te weinig parking op het sportpark De Roosen.
De huidige parkeercapaciteit op het sportpark De Roosen volstaat niet, en zeker niet als Esperanza hogerop zou gaan.
Knelpunten en kansen
Verkeer Skiffel.
Ik ben het eens met een eerdere uitspraak, dat het best bussen, vrachtwagens zwaar vervoer zouden geweerd worden in de straat.
Zwaar vervoer weren in de straat. Wij wonen nogal kort tegen de straat, als er een bus of vrachtwagen voorbij rijd, dendert het in huis. Er wordt hard gereden in de straat, terwijl het zone 50 is. Geregeld snelheidscontrole zou heel goed zijn. Of een digitaal bord plaatsen dat de snelheid aangeeft. Een oplossing zou ook kunnen zijn, enkele verkeersremmers plaatsen.
Er wordt ook geregeld geparkeerd op straat zodat er geregeld file is in de straat, van boseind tot aan de spoorwegovergang.
Knelpunten en kansen
Wateroverlast Molenbroek.
Na stortbuien is er wateroverlast ter hoogte van Molenbroek 8.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijk kruispunt voor fietsers.
De aansluiting van het fietspad over de spoorbrug op de parking van het oude zwembad en de Saxbylaan is onoverzichtlijk en daardoor gevaarlijk.
Knelpunten en kansen
Onveilig fietsen in Heerstraat
Fietsers ontwijken de drukke Heerstraat. Het ontbreken van fietspaden in combinatie met het vele doorgaande (vracht)verkeer geeft een onveilig gevoel.
Knelpunten en kansen
Doortrekken fietspad De Bemmert.
Het fietspad tussen De Bemmert en de parking aan de tennis is voor een stukje 'verhard' met grind. Kan het grind niet vervangen worden door een volwaardige verharding?
Knelpunten en kansen
Gevaarlijke bocht.
De bocht in de Nachtegaalstraat ter hoogte van de kerk is gevaarlijk voor fietsende kinderen. De wegas markeren met een doorlopende volle lijn (of een licht verhoogde middenberm) kan deze bocht veiliger maken.
Knelpunten en kansen

Moeilijk oriënteren omgeving Klaproosstraat en Halmstraat
In de omgeving van de Klaproosstraat en Halmstraat zijn er veel doodlopende straten waardoor het moeilijk is om je te oriënteren.