Knelpunten en kansen
Knelpunten en kansen
We willen een zicht krijgen op hoe verplaatsingen binnen Boseind beter, veiliger en aangenamer kunnen. In de eerste plaats voor actieve weggebruikers zoals voetgangers en fietsers.
Hoe kijk jij naar het verkeer binnen Boseind? Wat kan er, volgens jou, anders? Op welke plekken zie je knelpunten? Hoe kunnen we de verplaatsingen samen beter organiseren?
Deze bijdragen werden reeds ingediend
Knelpunten en kansen
Te weinig parking op het sportpark De Roosen.
De huidige parkeercapaciteit op het sportpark De Roosen volstaat niet, en zeker niet als Esperanza hogerop zou gaan.
Knelpunten en kansen
Ontharden Kerkplein Boseind.
Rond de kerk van Boseind ligt (te) veel verharding. Kan het plein geen groenere invulling krijgen, bijvoorbeeld met een wadi, een parkje of een speeltuintje dat zichtbaar is vanuit de Kentings? Houd er wel rekening mee dat er nog voldoende parking behouden blijft, dat er nog evenmenten georganiseerd kunnen worden en dat er een waterput onder de grond steekt!
Knelpunten en kansen
Onveilig fietsen in Heerstraat
Fietsers ontwijken de drukke Heerstraat. Het ontbreken van fietspaden in combinatie met het vele doorgaande (vracht)verkeer geeft een onveilig gevoel.
Knelpunten en kansen
Afgeschafte aankoppeling fietssnelweg met Molenbroek
Na de vernieuwing van het kruispunt Bemvaartstraat met de fietssnelweg is de aansluiting met de Molenbroek verdwenen.
Iedereen vanuit de aanliggende wijk wordt nu verplicht om terug te rijden tot de Bemvaartstraat, daar de weg over te steken om dan de fietssnelweg richting Neerpelt station te nemen.
Aangezien deze fietsbeweging niet logisch en zelfs gevaarlijk is, zie je dat heel wat fietsers de zachte berm oversteken om zo meteen op het fietspad te komen.
Ook fietsers die vanuit de richting Neerpelt station het fietspad nemen dienen ook verder te rijden tot na het kruispunt met de Bemvaartstraat om zo de afslag Vloeterstraat te nemen. Dit geneert ook weer extra verkeer op dit kruispunt, zeker als s'morgens de schoolkinderen paseren. Ook deze fietsers kiezen voor de korste oplossing en nemen de zachte berm om toch via Molenbroek en Donkerstraat aan de verkeerslichten met de Ringlaan te raken.
Misschien is het toch aangewezen om opnieuw een verbinding te maken met het fietspad aan het begin van de Molenbroek zoals het in het verleden was.
Knelpunten en kansen
Te hoge verkeersdrempel.
De verkeersdrempel in de Roosendijk ter hoogte van de scouts is nodig, omdat hier te hard gereden wordt. Maar deze drempel is te hoog, waardoor de auto's over het voetpad rijden.
Knelpunten en kansen
Bijkomend verharding voorzien.
De ondergrond rond de brievenbussen is vaak modderig. Kan hier bijkomende verharding voorzien worden?
Knelpunten en kansen
Bemvaartstraat gevaarlijk voor fietsers.
In de Bemvaartstraat tussen Herent en de Bemvaartse Molen is er te weinig plaats voor fietsers.
Knelpunten en kansen
Fietsstraten inrichten in de schoolomgeving.
De Lepelstraat en de Haagdoornstraat in de omgeving van de school inrichten als fietsstraat.
Knelpunten en kansen
Fietserstunnel tussen Boseind en Stationsstraat.
Een comfortabele fietserstunnel onder het spoor zou een veiligere verbinding kunnen zijn tussen de wijk Boseind en de Stationsstraat.
Knelpunten en kansen

Gevaarlijke parkeersituatie achterkant school
De Hulststraat wordt bij begin en einde van de school gebruikt door ouders die hun kinderen komen brengen of ophalen. De Hulststraat is een doodlopende straat, waardoor auto’s moeten keren in deze smalle straat. Dit zorgt voor conflicten met de schoolfietsers.
Knelpunten en kansen
Nut rotonde Boseind?
Is deze rotonde nog nodig nu het spoor gekruist kan worden ter hoogte van de Saxbylaan? Vaak wordt er gewoon 'rechtdoor' gereden in plaats van de rotonde te nemen. Voor de fietsveiligheid is het misschien zelfs beter zonder rotonde.
Knelpunten en kansen
Wateroverlast Molenbroek.
Na stortbuien is er wateroverlast ter hoogte van Molenbroek 8.
Knelpunten en kansen
Fietspad Roosendijk.
De Roosendijk is veiliger mét een fietspad.
Knelpunten en kansen
Verleggen fietssnelweg.
De fietssnelweg (F74) komende van Overpelt aan dezelfde kant van het spoor houden tot aan de Saxbylaan en pas daar onder het spoor door leiden.
Knelpunten en kansen
Te hoge bomen.
Er staan te hoge bomen in het parkje achter de Meidoornstraat, waardoor de aangrenzende woningen te weinig bezonning krijgen. Bij het aanplanten van nieuwe bomen op het openbaar domein worden best lagere soorten (halfstammen) gebruikt.
Knelpunten en kansen

Gevaarlijke parkeersituatie
Ouders die de kinderen komen ophalen, parkeren in de bermen waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.
Knelpunten en kansen

Slechte zichtbaarheid thv de molen
In de Bemvaartstraat is er een smal brugje (beurtelings verkeer) ter hoogte van de molen. Door het bochtig tracé en het hoogeverschil (de brug ligt hoger) is het zicht op het aankomend verkeer hier slecht. Er wordt voorgesteld om de brug te verbreden.
Knelpunten en kansen

Snelheid Lepelstraat
In de Lepelstraat wordt heel vaak veel te snel gereden, vooral na de schooluren maar ook tijdens. Voorrang van rechts wordt zeer vaak genegeerd (toch zeker op het punt met de Biezenweg). Oplossing zouden misschien verkeersdrempels kunnen zijn. Ouders parkeren in de bermen en op het voetpad.
Knelpunten en kansen
Fietspad Lupinestraat - Rietstraat
Kan de Lupinestraat via een nieuw fietspad verbonden worden met de Rietstraat?
Knelpunten en kansen
Gevaarlijk fietspad.
Door de haakse bochten in het fietspad moeten fietsers hier vaak hard in de remmen (wanneer ze afgeleid zijn door de activiteiten op het BMX-veld).
Knelpunten en kansen
Plein ontharden
Het pleintje in de Molenbroekstraat inschakelen voor waterbuffering maar ook rekening houden met de noden van de straat om evenementen te kunnen organiseren.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijke fietsoversteek Heerstraat naast spoorbrug
De fietsoversteek naast de spoorbrug wordt als onveilig ervaren door de slechte zichtbaarheid op het aankomend verkeer en omgekeerd. Om zich te begeven naar het veiligere (lichtengeregelde) kruispunt aan de Boseindstraat, rijden de fietsen hier een stukje in tegenrichting (zie foto).
Knelpunten en kansen
Herinrichting Molenbroekstraat.
De Molenbroekstraat wordt vaak gebruikt door schoolgaande jeugd. Kan de straat heringericht worden om het fietsen aangenamer en veiliger te maken, bijvoorbeeld door het invoeren van éénrichtingsverkeer, te ontharden, laanbomen te voorzien,...?