Knelpunten en kansen
Knelpunten en kansen
We willen een zicht krijgen op hoe verplaatsingen binnen Boseind beter, veiliger en aangenamer kunnen. In de eerste plaats voor actieve weggebruikers zoals voetgangers en fietsers.
Hoe kijk jij naar het verkeer binnen Boseind? Wat kan er, volgens jou, anders? Op welke plekken zie je knelpunten? Hoe kunnen we de verplaatsingen samen beter organiseren?
Deze bijdragen werden reeds ingediend
Knelpunten en kansen
Gevaarlijke fietsoversteekplaats fietssnelweg x Bemvaartstraat
De fietsoversteek van de fietssnelweg met de Bemvaartstraat wordt als gevaarlijk ervaren. Momenteel wordt dit knelpunt heringericht.
Knelpunten en kansen
Sluikverkeer Bloesemstraat
Sluikverkeer Bloesemstraat Papaverstraat via Distelstraat of Oogstraat naar Molenstraat en zo naar Heerstraat.
De laatste tijd hebben we meer en meer last van sluikverkeer in onze wijk. Vooral bij slecht weer of bij werken in St Huibrechtslille (brug) of aan de Hamonterweg wordt de St Antoniusweg extra belast.
Komende van St Huibrechtslille is de aansluiting op de Heerstraat een oorzaak van veel problemen (files).
Hierdoor ontstaat er sluipverkeer door de Bloesemstraat Papaverstraat en dan via de Distelstraat of Oogstraat naar Molenstraat en zo naar Heerstraat.
Knelpunten en kansen
Aanleggen van voetpaden en behouden van de dubbele rijrichting.
Zowel de auto als voetgangers zijn belangrijk. Daarom behouden van de dubbele rijrichting én aanleggen van voetpaden voor jong en oud (tussen de Bloemenwijk en de Boseindstraat).
Knelpunten en kansen
Haaksparkeren Boseind
Ter hoogte van de handelszaken in Boseind (de slagerij, de krantenwinkel, maar ook verderop aan de bakker en de drankenhandel) zijn er parkeerplaatsen waar auto's haaks parkeren vlak naast (en zelfs op!) het fietspad. Dit zorgt op drukke momenten voor gevaarlijke situaties tussen fietsers en auto’s die de parkeerplaats verlaten.
Knelpunten en kansen
Bermparkeren in de Nachtegaalstraat
Op piekmomenten (vb toernooien) gebruiken bezoekers van Esperanza de bermen van de Nachtegaalstraat als parking. Dit levert conflicten op tussen zoekverkeer, manoeuvrerende wagens, fietsverkeer en doorgaand verkeer.
Knelpunten en kansen
Te weinig parking.
Deze parking langs de Haagdoornstraat wordt gebruikt door leerkrachten van de school en ouders die hun kinderen naar de kinderopvang brengen. De parking is te klein voor dit dubbel gebruik.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijk bocht.
Automobilisten wijken hier vaak af van hun rijstrook omdat de weg smal is en de bocht scherp. Dit is gevaarlijk voor fietsers die in de tegenrichting rijden.
Knelpunten en kansen
Moeilijke aansluiting.
De toerit tot de parking achter het station sluit onder een moeilijke hoek aan op de Boseindstraat. Hierdoor is het moeilijk om langs deze kant de parking in te rijden, en tegelijk is het uitzicht op aankomend verkeer slecht.
Knelpunten en kansen
Signalisatie kruispunt verbeteren.
Beter aangeven voor fietsers in de Zandstraat dat ze hier een weg kruisen.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijk kruispunt.
Het kruispunt Molenstraat x Kolonies is gevaarlijk omdat er te hard gereden wordt in de Molenstraat (ondanks de aanwezigheid van een verkeersdrempel).
Knelpunten en kansen
Oogstraat is te smal voor het huidige verkeer
De Oogstraat wordt vandaag in twee richtingen gebruikt, voornamelijk voor de ontsluiting van de ondergrondse parking van het nieuwe appartementsgebouw (zie foto). Eigenlijk is de weg hier te smal voor.
Kan de weg halverwege afgesloten worden voor autoverkeer?
Knelpunten en kansen
Gevaarlijk voorrang van rechts regeling.
Op vele plaatsen in Boseind is de voorrang van rechts regeling verwarrend (en soms gevaarlijk). Misschien kan overwogen worden om op deze plaatsen een andere voorrangstegeling in te voeren?
Knelpunten en kansen
Zichtbaarheid trage weg x Molenstraat
Auto’s op de Molenstraat hebben geen zicht op de trage weg die de Klaproosstraat met de Molenstraat verbindt.
Knelpunten en kansen
Slechte zichtbaarheid binnenbocht Kolonies x Sint Antoniusweg
Bij het oprijden van de Sint-Antoniusweg vanuit Kolonies heeft men een beperkt zicht op het aankomend verkeer in de binnenbocht. Bovendien nodigt de Sint-Antoniusweg uit tot (te) snel rijden.
Knelpunten en kansen
Slechte staat fietspad Boseind
Het fietspad in Boseind voldoet niet aan de huidige standaard.
Knelpunten en kansen
Moeilijk leesbaar kruispunt.
Het kruispunt De Roosen - Nachtegaalstraat - Olmenstraat ziet er raar uit.
Knelpunten en kansen
Herinrichting Molenbroekstraat.
De Molenbroekstraat wordt vaak gebruikt door schoolgaande jeugd. Kan de straat heringericht worden om het fietsen aangenamer en veiliger te maken, bijvoorbeeld door het invoeren van éénrichtingsverkeer, te ontharden, laanbomen te voorzien,...?
Knelpunten en kansen
Gevaarlijke fietsoversteek Heerstraat naast spoorbrug
De fietsoversteek naast de spoorbrug wordt als onveilig ervaren door de slechte zichtbaarheid op het aankomend verkeer en omgekeerd. Om zich te begeven naar het veiligere (lichtengeregelde) kruispunt aan de Boseindstraat, rijden de fietsen hier een stukje in tegenrichting (zie foto).
Knelpunten en kansen
Plein ontharden.
Het pleintje in de Eikenlaan ontharden + ruimte voorzien voor waterbuffering.
Knelpunten en kansen
Bemvaartstraat gevaarlijk voor fietsers.
In de Bemvaartstraat tussen Herent en de Bemvaartse Molen is er te weinig plaats voor fietsers.
Knelpunten en kansen
Drukte in de schoolomgeving.
De Stationsstraat is erg druk aan het begin en einde van de schooldag. Er wordt voorgesteld om de Stationsstraat op deze momenten autoluw te maken en het autoverkeer om te leiden via de Haspershovenstraat.
Knelpunten en kansen
Gevaarlijk kruispunt.
Aan het einde van de schooldag steken hier veel kinderen over (fietsers en voetgangers) maar passeren hier ook veel wagens. De menging van deze verschillende weggebruikers en het feit dat hier 4 zebrapaden op korte afstand van elkaar liggen, maken dit kruispunt onoverzichtelijk. Slechts één van de vier zebrapaden wordt bewaakt door een opzichter.
Knelpunten en kansen
Onveilige situatie voor schoolkinderen
Omwille van te weinig parking ter hoogte van school Boseind, wordt er voor en na schooltijd ook geparkeerd in het eerste deel van de Boskantstraat. Dit geeft een moeilijke doorgang daar er langs beide zijden van de straat wordt geparkeerd, waardoor een tweerichtingsverkeer bemoeilijkt wordt. Er wordt op de straat geparkeerd, maar ook op de bermen wat gevaarlijk is voor de schoolkinderen die te voet zijn daar er geen voetpad is voorzien en hierdoor tussen de auto's door of op straat moeten wandelen. Ook is er een dode hoek door de bocht van de straat en het perk dat aanwezig is.