We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X

Veelgestelde vragen rond het vervolg

o    Wanneer komt mijn straat aan de beurt?
De laatste workshop met bewoners is nu voorbij. Hoe gaat het nu verder?

§  Boseind telt 56 straten met een totale lengte van 21,4 kilometer. Die straten kunnen niet allemaal tegelijk heringericht worden. Dit zou ook te veel verkeersoverlast veroorzaken.

§  De wijkstraten en de schoolomgeving (zie schetsontwerp) zullen het eerst heringericht worden. Dit zal gefaseerd gebeuren, om de verkeersoverlast tot een minimum te beperken. Pas daarna zullen de woonstraten gefaseerd aan bod komen.

§  Vooraleer met de werken gestart kan worden, zal in overleg met de bewoners het schetsontwerp voor hun straat verder uitgewerkt moeten worden tot een definitief ontwerpplan. Deze ontwerpfase gebeurt ook in stappen:

      • In een eerste stap (vanaf 2025) zitten we samen met de bewoners van één of meerdere straten om het schetsontwerp te bespreken. De mobiliteitsstructuur voor Boseind en de inrichtingsprincipes voor de woon-, wijk- en verbindingsstraten worden echter niet meer in vraag gesteld.
      • Op basis van de input van de bewoners maken we een meer gedetailleerd inrichtingsplan voor hun straat op.
      • Dit inrichtingsplan bespreken we nog een laatste keer met de bewoners, waarna het verder wordt uitgewerkt tot een definitief ontwerpplan. Hierin zijn ook alle technische uitvoeringsdetails voor de aannemer uitgeklaard.

§  In de ontwerpfase moeten niet enkel de definitieve ontwerpplannen opgemaakt worden, er moeten ook nog een aantal andere stappen gezet worden:

      • De fasering voor de herinrichting van de straten moet afgestemd worden met de beheerders van de nutsleidingen.
      • De omgevingsvergunning moet aangevraagd worden
      • De nodige budgetten moeten ter beschikking gesteld worden
      • De subsidiemogelijkheden moeten verder onderzocht worden.
      • ...

§  Omwille van deze verschillende stappen is het vandaag moeilijk te zeggen hoeveel tijd de ontwerpfase exact in beslag zal nemen, maar wellicht zullen we hier voor de wijkstraten en de schoolomgeving tot in 2026 mee bezig zijn. Pas daarna kan er met de uitvoeringswerken gestart worden. Van zodra er meer duidelijkheid is over de exacte timing, zal dit – ruim op voorhand – met de bewoners gecommuniceerd worden.

 

o   Een deel van mijn voortuin is als berm ingetekend in het schetsontwerp. Wat betekent dit voor mij?

§  Het schetsontwerp is opgemaakt op basis van de digitale basiskaart die door Vlaanderen ter beschikking wordt gesteld. Deze kaart heeft nog een zekere foutenmarge wat betreft de afbakening van het openbaar domein. Een landmeter heeft dit najaar de exacte grens opgemeten tussen het openbaar domein en het privaat domein. Als blijkt dat er een onrechtmatige inname gebeurd is van openbaar of privaat domein, zal deze situatie bij de herinrichting van de straten rechtgezet worden. Het zou dus kunnen dat bepaalde eigenaars een deel van hun voortuinzone verliezen, terwijl andere eigenaars hun voortuinzone zien vergroten.

 

o   De inritten zijn nog niet ingetekend in het schetsontwerp. Waarom niet?

§  Een groot deel van de verharding op openbaar domein ligt er in de vorm van private inritten. Het aantal inritten per perceel, en de breedte van de inritten zal aan regels onderworpen worden. Deze regels moeten nog worden vastgelegd in een reglement dat voor heel Boseind van toepassing is. Omdat dit reglement nog niet klaar is, zijn de inritten voorlopig nog niet ingetekend in het schetsontwerp. Dit zal wel gebeuren in de volgende ontwerpstap (opmaak van een inrichtingsplan).

Deel op facebook
Deel op X