Veelgestelde vragen
Ik heb geen wateroverlast in mijn straat, dus het is niet mijn probleem!
Wateroverlast komt voor in de lagergelegen straten van Boseind. Via de riolering staan alle straten met elkaar in verbinding. Om wateroverlast in de lagergelegen straten te vermijden, moeten we het water in de hogergelegen straten langer vasthouden.
Iedereen kan zijn steentje bijdragen om het water langer vast te houden, bijvoorbeeld door je (voor)tuin te verzachten, je hemelwater af te koppelen of een regenwaterput te plaatsen.
Waarom geen grotere riolering?
Een grotere riolering kan meer water afvoeren, maar lost het probleem stroomafwaarts niet op. Het water langer vasthouden in groene infiltratiebermen is een betere strategie.
Het vervangen van 38 kilometer riolering (voor Boseind alleen) is verschrikkelijk duur. Als er goedkopere oplossingen bestaan – zoals groene infiltratiebermen – worden die beter toegepast.
Wat kan de gemeente voor mij doen als ik besluit om te ontharden/afkoppelen op privaat domein?
De gemeente kan een klimaattuincoach laten langskomen om de mogelijkheden om te ontharden en af te koppelen te bespreken. Daarnaast bekijkt de gemeente samen met Fluvius welke andere maatregelen ze kunnen nemen om de bewoners te ondersteunen. Dat zal tijdens de volgende workshop meer in detail toegelicht worden.
Gebeuren er ongevallen? Zijn hier cijfers van?
We gaan de straten niet enkel herinrichten om ongevallen te vermijden. We willen ook verplaatsingen te voet en met de fiets stimuleren. Dit doen we door fietsers en voetgangers meer comfort te geven en hun veiligheidsgevoel te vergroten.
Ook willen we onze straten aangenamer inrichten met meer straatgroen en meer en veiligere plekken creëren voor ontmoeting en spel.
Mijn straat is minder veilig zonder voetpaden!
In straten met veel (doorgaand) autoverkeer kunnen voetpaden misschien nog nodig zijn om de veiligheid van de voetganger te garanderen. Hier kunnen ze behouden blijven.
In straten met hoofdzakelijk plaatselijk verkeer zorgt het gedeeld gebruik van de straat door voetgangers, fietsers en auto’s juist voor meer veiligheid en comfort. We draaien de situatie hier eigenlijk om. De hele straat wordt voet- en fietspad waar de auto’s gebruik van mogen maken. Ze moeten hun snelheid wel aanpassen aan de andere weggebruikers.
Wanneer komt mijn straat aan de beurt?
Boseind telt 56 straten met een totale lengte van 21,4 kilometer. Die straten kunnen niet allemaal tegelijk heringericht worden. Dit zou ook te veel verkeersoverlast veroorzaken. De herinrichting van de straten zal daarom over meerdere jaren uitgespreid moeten worden.
Welke straat wanneer aan de beurt komt, zal in een volgende stap bepaald worden. In ieder geval zullen de bewoners geraadpleegd worden voorafgaand aan de herinrichting.
Ik heb nog een andere vraag
Staat jouw vraag niet in deze lijst van veelgestelde vragen? Stuur ons je vraag via participatie@gemeentepelt.be. We bezorgen je zo snel mogelijk een antwoord.