Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ga terug naar het overzicht van nieuwsitems

Mobiliteit Herent

Na een geslaagde terugkoppeling rond de buurtanalyse van Herent hebben we de bezorgdheden die jullie ons meldden rond de mobiliteit doorgegeven aan onze collega’s in het gemeentebestuur.

Hieronder vinden jullie de punten terug:

  • Er rijdt veel zwaar (sluip)verkeer door Herent: Er is een mobiliteitsplan voorbereiding waarin voorzien wordt om het doorgaand verkeer in Herent-Herenterdijk-Heesakkerstraat en Spoorwegstraat te ontmoedigen en de doortocht veiliger te maken. Dit plan gaat over een herinrichting van het verkeer binnen Herent. De doelstelling hiervan is het zwaar verkeer én sluipverkeer te verminderen door verschillende aanpassingen.

  • Er is veel sluipverkeer dat door het Vrankenveld rijdt: Hier gaat een verkeerstelling gebeuren. Zo krijgt de gemeente een zicht op het probleem.

  • De voorrangsregels van Herent zorgen voor verwarring: Dit zal uniform gemaakt worden in het kader van het voorziene mobiliteitsplan en de daaruit volgende verkeersaanpassingen.

  • Er wordt weinig rekening gehouden met het éénrichtingsverkeer in de Willebrordusstraat: Dit wordt mee opgenomen bij de herinrichting van Herent

  • Verschillende oversteekplaatsen voor fietsers worden beschreven als onveilig:

    • Fietsroutenetwerk en garage Bollen: Hiervoor bekijken we verschillende mogelijkheden

    • Willebrordusstraat en Olmenstraat: Dit punt gaat mee opgenomen worden in de plannen voor het herinrichten van verkeer binnen Herent.

    • Peerderbaan en Torenstraat: Het kruispunt heeft een veilige oversteek voor fietsers van Herent naar de Torenstraat. De oversteekplaats ligt wat verder weg van het kruispunt omdat dit veiliger is. Fietsers volgen het fietspad naar de veilige oversteekplaats echter niet.

Er wordt gesproken over de herinrichting van het verkeer binnen Herent, een (groot) project waar er veel tijd en onderzoek aan vooraf gaat. Dit zijn dus geen werken die op korte termijn al kunnen starten. Vaak gaat het over meerdere jaren om de procedure van studie, overleg met externe partners zoals De Lijn en nutsmaatschappijen, aanvraag vergunningen, aanbesteding en uitvoering van de werken te doorlopen.

 Mochten er nog vragen zijn dan horen we het uiteraard graag!

Deel op facebook
Deel op X