We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ga terug naar het overzicht van nieuwsitems

Samen op pad in de omgeving van Basisschool Boseind: van elkaar leren over vergroening, hitte, biodiversiteit en verkeer

In het kader van het project Boseind Natuurlijk!, mochten medewerkers van studiebureau PLOT en de gemeente een voormiddag op pad met een klas van het 6e leerjaar. Het was één van de laatste schooldagen van juni en vanaf 's morgensvroeg heel warm.

De voormiddag startte in het klaslokaal met een verhaal over wateroverlast, hittestress en verlies van biodiversiteit.

Daarna gingen we in 4 kleine groepjes in de buurt van de school op pad om proefjes te doen rond water, temperatuur een diversiteit aan plantjes in de bermen. We gingen ook met de leerlingen in gesprek over het verkeer rond de school.

Als afsluiting vroegen we de leerlingen in twee groepen de omgeving van de school opnieuw te ontwerpen a.d.h.v. de thema's die eerder aan bod waren gekomen. De resultaten werden door de leerlingen zelf voorgesteld aan de medewerkers van het studiebureau en de gemeente.

Het werd een leerrijke voormiddag, zeker ook voor de gemeente en het studiebureau. De input die de leerlingen gaven, werd in het najaar meegenomen in een schetsontwerp voor de schoolomgeving. Met dit voorstel wil de gemeente een schoolomgeving realiseren meer op maat van de kinderen die er spelen, stappen en fietsen. Gecombineerd met meer plaats om regenwater ter plaatste de grond in te laten sijpelen en een omgeving die beter bestand is tegen hittestress.

 

Deel op facebook
Deel op X